Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze


Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze odgrywa kluczową rolę w transporcie publicznym na terenie miasta oraz w sąsiednich obszarach. Przewoźnik świadczy usługi nie tylko w Jeleniej Górze i Piechowicach, ale także w okolicznych gminach, takich jak Podgórzyn, Mysłakowice, Janowice Wielkie oraz Jeżów Sudecki.

Zakład posiada imponującą sieć 27 linii autobusowych, w tym dwie, które są aktywne w nocy, co znacząco podnosi komfort podróży mieszkańców oraz turystów. Flota firmy składa się z 78 nowoczesnych autobusów, które wożą codziennie tysiące pasażerów. Dodatkowo, Miejski Zakład Komunikacyjny ma w swoich szeregach około 160 wyspecjalizowanych kierowców, którzy dbają o bezpieczeństwo i komfort pasażerów.

Siedziba oraz zajezdnia spółki mieszczą się przy ulicy Wolności 145, co zapewnia dogodny dostęp do centralnych tras komunikacyjnych.

Tabor

Flota komunikacyjna w Jeleniej Górze charakteryzuje się znaczącą dominacją pojazdów marki MAN, na którą składa się aż 48 autobusów. Wśród innych marek, sytuacja przedstawia się następująco: Volvo – 14 autobusów, Solaris – 5 autobusów, Kutsenits Stario – 4 autobusy, Jelcz – 3 autobusy, Mercedes – 1 autobus. Cały tabor składa się z nowoczesnych pojazdów niskowejściowych oraz niskopodłogowych, co zdecydowanie podnosi komfort podróży.

Warto również podkreślić, że wszystkie autobusy są wyposażone w biletomaty, które są produkcji polskiej firmy Mera-Systemy. Dodatkowo, w pojazdach znajdziemy system informacji pasażerskiej stworzony przez kolejnego polskiego producenta, firmę R&G Plus z Mielca.

Typ autobusuOd kiedy w eksploatacji_Numery identyfikacyjneIlość
Volvo B10BLE1997_727,1
Volvo B10BLE 6×22000_745-750, 752-745,5
Jelcz M121I2006_756,0
Kutsenits Stario2008_790,0
MAN NL3132009_785,1
MAN NM223.32009_786,1
MAN NL2632009_791, 792,1
MAN NL2232010_793,1
Solaris Urbino 102011_794-798,4
MAN NG313 Lion’s City G2012_800, 801,2′
MAN NL2632012_802-805,4
MAN NL263 Lion’s City2013_806-809,3
MAN NL293 Lion’s City2014_810-821,12
MAN EL293 Lion`s City LE Ü2016_822,1
MAN NL253 Lion`s City Hybrid2016_823,1
MAN EL293 Lion`s City LE2017_824,1
Mercedes-Benz O530 II2017_825,1
Volvo 7900 Hybrid 12,1m2018_826-828,3
MAN NL293 Lion’s City2018_829-843,15
MAN NG363 Lion`s City G2018_844, 845,2
Całkowita liczba pojazdów75
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych100%

Linie

W poniższych informacjach przedstawione są linie komunikacyjne obsługiwane przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze. Każda linia łączy istotne części miasta oraz jego okolice.

LiniaTrasa
1Pętla Jeżów Sudecki – Wrzosowa
2W.Stwosza – Trzcińska
3K. Miarki – „Orzeł” Mysłakowice
4Przesieka – Podgórzyńska
5G. Morcinka – Elektrownia Wrzeszczyn
6J.Kiepury – Podgórzyńska
7J.Kiepury – Sobieszów
8Osiedle Jeżówka – Dworzec Kolejowy
9Dworzec Kolejowy – Piechowice Górne
10Dziwiszów Górny – Dworzec Kolejowy
11Bobrów Pętla – Goduszyńska
12Podchorążych – Kalinowa
13Wiejska – Dworzec Kolejowy
15Dworzec Kolejowy – Piechowice Dworzec PKP
16Wrzosowa – Wiejska
17Kiepury – W.Stwosza
18Podgórzyńska – cmentarz Krośnieńska
19Sosnówka Górna – Teatr
20Świętej Jadwigi Śląskiej – Kiepury
21J.Kiepury – Sobieszów
22J.Kiepury – Sobieszów
23Podgórzyńska – Podchorążych
24W.Stwosza – Kiepury
26J.Kiepury – Podgórzyńska
33Gruszków – K. Miarki
N1J.Kiepury – Sobieszów
N2Sobieszów – J.Kiepury przez Dworzec Kolejowy

Historia komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze

Historia komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze sięga roku 1875, kiedy to po raz pierwszy uruchomiono usługi transportowe za pomocą omnibusów. Z biegiem czasu system transportowy był rozwijany, a gazowe tramwaje szybko ustąpiły miejsca nowoczesnym pojazdom elektrycznym, które zrewolucjonizowały transport publiczny w mieście.

Prawdziwym przełomem w historii komunikacji miejskiej były autobusy, które zadebiutowały w 1961 roku. Wówczas zakład wzbogacił się o 13 autobusów marki San H-01, które przybyły w dwóch partiach – 8 i 5 sztuk. Dwa lata później, w 1963 roku, do Jeleniej Góry trafiło 8 sztuk Sanów H-27B, a w 1965 roku kolejnych 10 Sanów H27B, co pozwoliło na unowocześnienie taboru.

Do 1967 roku Jeleniogórskie Miejskie i Powiatowe Zakłady Komunikacyjne dysponowały już 18 pojazdami San z modelami H01 i H27B. W następnych latach zakład nieprzerwanie rozwijał swój tabor. W 1968 roku dołączono 14 Sanów H100B, a w 1969 roku przyszedł czas na kolejne 10 sztuk. W ciągu tego okresu tabor autobusy wzrósł do 61 pojazdów.

W 1972 roku zakład przeszedł istotne zmiany, gdy przyjął nazwę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Jelenia Góra. W tym czasie zakupiono również Karosę SM 11 oraz pięć Sanów H100B. W latach następnych flotę wzbogacano o kolejne autobusy, a w 1974 roku przybyło 15 Sanów H100B, co znacząco poprawiło efektywność komunikacji.

Sukcesywne dostawy w kolejnych latach obejmowały szeroki wachlarz pojazdów, przykładowo, w 1975 roku nabyto pierwsze Autosany H9-35 w liczbie 10 sztuk. To jednak nie był koniec tej dynamicznej ekspansji – tabor autobusowy przekroczył wówczas 72 pojazdy.

W 1981 roku zainwestowano w pierwsze Jelcze PR110, a ich stopniowy zakup następował również w latach 1982-1983. Z czasem, MZK zaczęło obsługiwać również połączenia w Bolesławcu, co miało miejsce w 1982 roku, kiedy przekształcono zakład w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Jeleniej Górze.

W 1984 roku do Jeleniej Góry przybyły Ikarusy 280.26, które sprawdziły się w ruchu miejskim. Po pozytywnych doświadczeniach zakład zdecydował się na ich zakupy. Po 1990 roku, pod koniec lat 90-tych, MZK było już bogatsze o wiele nowoczesnych modeli autobusów, w tym Jelczy M11 i Volvo B10BLE.

Wraz z rozwojem technologii, MZK Jelenia Góra stale unowocześniało swoją flotę, nabywając między innymi pojazdy hybrydowe oraz elektryczne. W 2010 roku MZK przekształciło się w spółkę z o.o. a ich tabor na nowo wzbogacono o nowoczesne modele, jak MAN NL263.

W 2022 roku MZK zapowiedziało wprowadzenie do swojej floty autobusów elektrycznych marki Yutong, co stanowi zwrot ku bardziej ekologicznemu transportowi. Na przestrzeni ostatnich lat tabor był regularnie modernizowany, a pojazdy takie jak Volvo B10BLE czy Jelcz M11 stopniowo wycofywano z użytku, aby w ich miejsce wprowadzać nowe, bardziej efektywne rozwiązania.

Ostatnie zmiany w MZK miały miejsce w 2023 roku, kiedy odbyła się impreza „Volvo po Kotlinie Jeleniogórskiej”, podczas której można było podziwiać ostatni przejazd historycznego autobusu. MZK wciąż kontynuuje modernizację, aby świadczyć mieszkańcom Jeleniej Góry komfortowy i przyjazny dla środowiska transport publiczny.

Warto także zaznaczyć, że w historii MPK Jelenia Góra miały miejsce wydarzenia, takie jak powstanie oddziału MZK Bolesławiec, który odłączył się od głównego zakładu w 1991 roku. Obecnie obie jednostki działają niezależnie, a ich historia jest nieodłącznym elementem rozwoju komunikacji miejskiej w tym regionie. Współpraca z innymi przedsiębiorstwami, takimi jak MPK Legnica oraz MZK Bolesławiec, pokazuje, że branża komunikacji rozwija się dynamicznie, aby dostosować się do potrzeb mieszkańców.

Przypisy

  1. a b Historia firmy : MZK sp. z o.o. – Jelenia Góra [online], mzk.jgora.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
  2. -=[Fotogaleria Transportowa]=- – Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze MZK Jelenia Góra [online], phototrans.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
  3. Informacje o taborze autobusowym : MZK sp. z o.o. – Jelenia Góra [online], mzk.jgora.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
  4. Biletowa rewolucja w autobusach [online], nj24.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
  5. MZK – Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze [online], mzk.jgora.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
  6. Nowoczesne autobusy MZK już w Jeleniej Górze [online], Jelonka.com [dostęp 08.07.2019 r.]
  7. Przemek Kaczałko. Hybryda już na trasie. „Jelonka”. s. 3. ISSN 1896-5164.
  8. Nowe autobusy w MZK [online], Jelonka.com [dostęp 08.07.2019 r.]
  9. Stare autobusy na złom, nowe na ulice [online], Jelonka.com [dostęp 08.07.2019 r.]
  10. MZK Jelenia Góra z nowym logo i panią prezes [online], infobus.pl [dostęp 08.07.2019 r.]

Oceń: Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:11