Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze odgrywa kluczową rolę w transporcie publicznym na terenie miasta oraz w sąsiednich obszarach. Przewoźnik świadczy usługi nie tylko w Jeleniej Górze i Piechowicach, ale także w okolicznych gminach, takich jak Podgórzyn, Mysłakowice, Janowice Wielkie oraz Jeżów Sudecki.
Zakład posiada imponującą sieć 27 linii autobusowych, w tym dwie, które są aktywne w nocy, co znacząco podnosi komfort podróży mieszkańców oraz turystów. Flota firmy składa się z 78 nowoczesnych autobusów, które wożą codziennie tysiące pasażerów. Dodatkowo, Miejski Zakład Komunikacyjny ma w swoich szeregach około 160 wyspecjalizowanych kierowców, którzy dbają o bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
Siedziba oraz zajezdnia spółki mieszczą się przy ulicy Wolności 145, co zapewnia dogodny dostęp do centralnych tras komunikacyjnych.
Tabor
Flota komunikacyjna w Jeleniej Górze charakteryzuje się znaczącą dominacją pojazdów marki MAN, na którą składa się aż 48 autobusów. Wśród innych marek, sytuacja przedstawia się następująco: Volvo – 14 autobusów, Solaris – 5 autobusów, Kutsenits Stario – 4 autobusy, Jelcz – 3 autobusy, Mercedes – 1 autobus. Cały tabor składa się z nowoczesnych pojazdów niskowejściowych oraz niskopodłogowych, co zdecydowanie podnosi komfort podróży.
Warto również podkreślić, że wszystkie autobusy są wyposażone w biletomaty, które są produkcji polskiej firmy Mera-Systemy. Dodatkowo, w pojazdach znajdziemy system informacji pasażerskiej stworzony przez kolejnego polskiego producenta, firmę R&G Plus z Mielca.
Typ autobusu | Od kiedy w eksploatacji | _ | Numery identyfikacyjne | Ilość |
---|---|---|---|---|
Volvo B10BLE | 1997 | _ | 727, | 1 |
Volvo B10BLE 6×2 | 2000 | _ | 745-750, 752-745, | 5 |
Jelcz M121I | 2006 | _ | 756, | 0 |
Kutsenits Stario | 2008 | _ | 790, | 0 |
MAN NL313 | 2009 | _ | 785, | 1 |
MAN NM223.3 | 2009 | _ | 786, | 1 |
MAN NL263 | 2009 | _ | 791, 792, | 1 |
MAN NL223 | 2010 | _ | 793, | 1 |
Solaris Urbino 10 | 2011 | _ | 794-798, | 4 |
MAN NG313 Lion’s City G | 2012 | _ | 800, 801, | 2′ |
MAN NL263 | 2012 | _ | 802-805, | 4 |
MAN NL263 Lion’s City | 2013 | _ | 806-809, | 3 |
MAN NL293 Lion’s City | 2014 | _ | 810-821, | 12 |
MAN EL293 Lion`s City LE Ü | 2016 | _ | 822, | 1 |
MAN NL253 Lion`s City Hybrid | 2016 | _ | 823, | 1 |
MAN EL293 Lion`s City LE | 2017 | _ | 824, | 1 |
Mercedes-Benz O530 II | 2017 | _ | 825, | 1 |
Volvo 7900 Hybrid 12,1m | 2018 | _ | 826-828, | 3 |
MAN NL293 Lion’s City | 2018 | _ | 829-843, | 15 |
MAN NG363 Lion`s City G | 2018 | _ | 844, 845, | 2 |
Całkowita liczba pojazdów | 75 | |||
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych | 100% |
Linie
W poniższych informacjach przedstawione są linie komunikacyjne obsługiwane przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze. Każda linia łączy istotne części miasta oraz jego okolice.
Linia | Trasa |
---|---|
1 | Pętla Jeżów Sudecki – Wrzosowa |
2 | W.Stwosza – Trzcińska |
3 | K. Miarki – „Orzeł” Mysłakowice |
4 | Przesieka – Podgórzyńska |
5 | G. Morcinka – Elektrownia Wrzeszczyn |
6 | J.Kiepury – Podgórzyńska |
7 | J.Kiepury – Sobieszów |
8 | Osiedle Jeżówka – Dworzec Kolejowy |
9 | Dworzec Kolejowy – Piechowice Górne |
10 | Dziwiszów Górny – Dworzec Kolejowy |
11 | Bobrów Pętla – Goduszyńska |
12 | Podchorążych – Kalinowa |
13 | Wiejska – Dworzec Kolejowy |
15 | Dworzec Kolejowy – Piechowice Dworzec PKP |
16 | Wrzosowa – Wiejska |
17 | Kiepury – W.Stwosza |
18 | Podgórzyńska – cmentarz Krośnieńska |
19 | Sosnówka Górna – Teatr |
20 | Świętej Jadwigi Śląskiej – Kiepury |
21 | J.Kiepury – Sobieszów |
22 | J.Kiepury – Sobieszów |
23 | Podgórzyńska – Podchorążych |
24 | W.Stwosza – Kiepury |
26 | J.Kiepury – Podgórzyńska |
33 | Gruszków – K. Miarki |
N1 | J.Kiepury – Sobieszów |
N2 | Sobieszów – J.Kiepury przez Dworzec Kolejowy |
Historia komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze
Historia komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze sięga roku 1875, kiedy to po raz pierwszy uruchomiono usługi transportowe za pomocą omnibusów. Z biegiem czasu system transportowy był rozwijany, a gazowe tramwaje szybko ustąpiły miejsca nowoczesnym pojazdom elektrycznym, które zrewolucjonizowały transport publiczny w mieście.
Prawdziwym przełomem w historii komunikacji miejskiej były autobusy, które zadebiutowały w 1961 roku. Wówczas zakład wzbogacił się o 13 autobusów marki San H-01, które przybyły w dwóch partiach – 8 i 5 sztuk. Dwa lata później, w 1963 roku, do Jeleniej Góry trafiło 8 sztuk Sanów H-27B, a w 1965 roku kolejnych 10 Sanów H27B, co pozwoliło na unowocześnienie taboru.
Do 1967 roku Jeleniogórskie Miejskie i Powiatowe Zakłady Komunikacyjne dysponowały już 18 pojazdami San z modelami H01 i H27B. W następnych latach zakład nieprzerwanie rozwijał swój tabor. W 1968 roku dołączono 14 Sanów H100B, a w 1969 roku przyszedł czas na kolejne 10 sztuk. W ciągu tego okresu tabor autobusy wzrósł do 61 pojazdów.
W 1972 roku zakład przeszedł istotne zmiany, gdy przyjął nazwę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Jelenia Góra. W tym czasie zakupiono również Karosę SM 11 oraz pięć Sanów H100B. W latach następnych flotę wzbogacano o kolejne autobusy, a w 1974 roku przybyło 15 Sanów H100B, co znacząco poprawiło efektywność komunikacji.
Sukcesywne dostawy w kolejnych latach obejmowały szeroki wachlarz pojazdów, przykładowo, w 1975 roku nabyto pierwsze Autosany H9-35 w liczbie 10 sztuk. To jednak nie był koniec tej dynamicznej ekspansji – tabor autobusowy przekroczył wówczas 72 pojazdy.
W 1981 roku zainwestowano w pierwsze Jelcze PR110, a ich stopniowy zakup następował również w latach 1982-1983. Z czasem, MZK zaczęło obsługiwać również połączenia w Bolesławcu, co miało miejsce w 1982 roku, kiedy przekształcono zakład w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Jeleniej Górze.
W 1984 roku do Jeleniej Góry przybyły Ikarusy 280.26, które sprawdziły się w ruchu miejskim. Po pozytywnych doświadczeniach zakład zdecydował się na ich zakupy. Po 1990 roku, pod koniec lat 90-tych, MZK było już bogatsze o wiele nowoczesnych modeli autobusów, w tym Jelczy M11 i Volvo B10BLE.
Wraz z rozwojem technologii, MZK Jelenia Góra stale unowocześniało swoją flotę, nabywając między innymi pojazdy hybrydowe oraz elektryczne. W 2010 roku MZK przekształciło się w spółkę z o.o. a ich tabor na nowo wzbogacono o nowoczesne modele, jak MAN NL263.
W 2022 roku MZK zapowiedziało wprowadzenie do swojej floty autobusów elektrycznych marki Yutong, co stanowi zwrot ku bardziej ekologicznemu transportowi. Na przestrzeni ostatnich lat tabor był regularnie modernizowany, a pojazdy takie jak Volvo B10BLE czy Jelcz M11 stopniowo wycofywano z użytku, aby w ich miejsce wprowadzać nowe, bardziej efektywne rozwiązania.
Ostatnie zmiany w MZK miały miejsce w 2023 roku, kiedy odbyła się impreza „Volvo po Kotlinie Jeleniogórskiej”, podczas której można było podziwiać ostatni przejazd historycznego autobusu. MZK wciąż kontynuuje modernizację, aby świadczyć mieszkańcom Jeleniej Góry komfortowy i przyjazny dla środowiska transport publiczny.
Warto także zaznaczyć, że w historii MPK Jelenia Góra miały miejsce wydarzenia, takie jak powstanie oddziału MZK Bolesławiec, który odłączył się od głównego zakładu w 1991 roku. Obecnie obie jednostki działają niezależnie, a ich historia jest nieodłącznym elementem rozwoju komunikacji miejskiej w tym regionie. Współpraca z innymi przedsiębiorstwami, takimi jak MPK Legnica oraz MZK Bolesławiec, pokazuje, że branża komunikacji rozwija się dynamicznie, aby dostosować się do potrzeb mieszkańców.
Przypisy
- a b Historia firmy : MZK sp. z o.o. – Jelenia Góra [online], mzk.jgora.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
- -=[Fotogaleria Transportowa]=- – Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze MZK Jelenia Góra [online], phototrans.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
- Informacje o taborze autobusowym : MZK sp. z o.o. – Jelenia Góra [online], mzk.jgora.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
- Biletowa rewolucja w autobusach [online], nj24.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
- MZK – Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o. w Jeleniej Górze [online], mzk.jgora.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
- Nowoczesne autobusy MZK już w Jeleniej Górze [online], Jelonka.com [dostęp 08.07.2019 r.]
- Przemek Kaczałko. Hybryda już na trasie. „Jelonka”. s. 3. ISSN 1896-5164.
- Nowe autobusy w MZK [online], Jelonka.com [dostęp 08.07.2019 r.]
- Stare autobusy na złom, nowe na ulice [online], Jelonka.com [dostęp 08.07.2019 r.]
- MZK Jelenia Góra z nowym logo i panią prezes [online], infobus.pl [dostęp 08.07.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
PMPoland | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Tour” | Tauron Ekoenergia | Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne JelfaOceń: Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze