Agnieszka Rehlis


Agnieszka Rehlis, urodzona w 1971 roku, jest renomowaną polską śpiewaczką operową, specjalizującą się w partiach mezzosopranu.

Jej kariera artystyczna zyskała uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą, gdzie występowała w wielu prestiżowych operach i festiwalach muzycznych.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej jej dokonaniom oraz wpływowi, jaki wywarła na polską scenę muzyczną.

Edukacja

Agnieszka Rehlis to utalentowana artystka, która w 1996 roku z wyróżnieniem zakończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu, ucząc się pod okiem Barbary Werner. W czasie swojej edukacji, w latach 1993–1996, miała zaszczyt być stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki, co stanowiło istotny element jej rozwoju artystycznego.

Kariera artystyczna

Scena

Pierwsze kroki artystyczne Agnieszki Rehlis przypadły na rok 1996, kiedy to zadebiutowała jako Jadwiga w Operze Wrocławskiej w przedstawieniu Straszny dwór Moniuszki, wyreżyserowanym przez Adama Hanuszkiewicza. W tym okresie artystka miała okazję odkryć swój talent, wykonując utwory takie jak: Fenenę w Nabucco Verdiego, Florę Bervoix w Traviacie, a także Meg Page w Falstaffie. Wśród innych znanych kompozytorów, których dzieła wykonywała, znajdował się też Mozart, w którego operach debiutowała jako Cherubina w Weselu Figara oraz jako Dorabella w Così fan tutte.

Warto podkreślić, że jej występy nie ograniczały się jedynie do Opery Wrocławskiej. Rehlis brała udział w operowych spektaklach realizowanych w Hali Stulecia, pracując pod kierunkiem znakomitej reżyserki, Ewy Michnik, w takich operach jak Nabucco, Carmen czy Trubadur. Po zakończeniu współpracy z wrocławskim teatrem w 2007 roku, artystka zaczęła występować jako wolny strzelec, co otworzyło jej drogę do nowych wyzwań.

W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, zadebiutowała w 2003 roku jako Fenena w Nabucco i od tamtego czasu regularnie dawała występy w tej roli przez szereg lat. Jej talent został zauważony także w premierowych przedstawieniach, w tym w 2009 roku jako Mafio Orsini w Lukrecji Borgii oraz w 2010 roku jako Lisa w Pasażerce. Niezwykle cennym osiągnięciem był również udział w prawykonaniu opery Moby Dick autorstwa Knapika.

Agnieszka Rehlis zdobyła także uznanie w baletowych produkcjach Teatru Wielkiego, gdzie jej wykonywane partie wokalne obejmowały pieśni Wesendonck Lieder Wagnera i Berlioza. Współpraca z innymi teatrami operowymi, takimi jak Opera Krakowska, gdzie wykonywała role Kompozytora w Ariadnie na Naksos oraz Azuceny w Trubadurze, przyniosła jej wiele pozytywnych recenzji i docenienia krytyków. Dodatkowo, jej występy w Operze Podlaskiej, a także w premierowej produkcji opery Pasażerka, wzmacniały jej pozycję na scenie operowej.

W 2010 roku miała ogromną zaszczyt wziąć udział w światowej prapremierze opery Pasażerka na motywach książki Zofii Posmysz, która miała miejsce podczas Festiwalu w Bregencji. Powtórne wykonania tego dzieła odbyły się między innymi w Houston Grand Opera oraz w Lyric Opera w Chicago. Kolejne dwa lata w karierze artystki zdominowały występy zagraniczne, w tym debiut w roli Amneris w Aidzie Verdiego w Estońskiej Operze Narodowej.

Aktywność koncertowa

Agnieszka Rehlis to artystka, która nie tylko odnosi sukcesy na scenie operowej, ale również intensywnie koncertuje i prowadzi działalność oratoryjną na całym świecie. W swym repertuarze ma ponad 80 dzieł oratoryjnych, a jej talent przyciągał wielkie sławy muzyczne. W ciągu lat 1999–2017 współpracowała z wybitnym kompozytorem Krzysztofem Pendereckim, uczestnicząc w premierze VIII Symfonii Lieder der Vergänglichkeit w 2005 roku.

W styczniu 2011 roku wystąpiła w Filharmonii Narodowej, kończąc Rok Chopinowski w towarzystwie orkiestry Sinfonia Varsovia oraz pod dyrekcją Walierija Giergijewa. W 2014 roku odbyła tournée z Orkiestrą Filharmonii Izraelskiej, gdzie wykonywała Polskie Requiem pod batutą samego kompozytora. Jej występy były także nieodłączną częścią wielu projektów, takich jak światowe prawykonanie Dies Illa w Brukseli, które miało na celu upamiętnienie rocznicy wybuchu I wojny światowej.

Agnieszka Rehlis jest również znana z udziału w międzynarodowych wydarzeniach oratoryjnych. W 2010 roku wzięła udział w wykonaniach Requiem Romana Maciejewskiego w Londynie, a w Filharmonii Berlińskiej miała zaszczyt wykonać Stabat Mater K. Szymanowskiego. Jej obecność na festiwalu Klara w Brukseli pod dyrekcją Władimira Jurowskiego z London Symphony Orchestra w marcu 2016 roku potwierdza jej znaczące miejsce na międzynarodowej scenie muzycznej.

Repertuar

Role

W poniższej tabeli przedstawiono spektakularne role, które odegrała Agnieszka Rehlis. Jej występy w prestiżowych operach są znane i cenione, a repertuar zawiera zarówno klasyczne, jak i nowoczesne dzieła.

RolaTytułKompozytorRok – Miejsce
AmnerisAidaGiuseppe Verdi2024 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2023 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2023 – Oper Frankfurt

2023 – Sydney Opera House

2022 – Royal Opera House Covent Garden w Londynie

2022 – Savonlina Opera Festiwal

2022 – Teatro di San Carlo w Neapolu

2020 – Teatr Narodowy w Pradze

2020 – Sydney Opera House (odwołane, COVID-19)

2018 – Aalto-Musiktheater w Essen

2017 – Estońska Opera Narodowa w Tallinnie

2016 – Estońska Opera Narodowa w Tallinnie

Księżniczka EboliDon Carlo2020 – Aalto-Musiktheater w Essen (odwołane, COVID-19)
AzucenaTrubadur2023 – Festiwal Muzyczny w Bremie

2021 – Opernhaus Zürich

2019 – Teatro de la Maestranza w Sewilli

2018 – Konzert Theater, Stadttheater w Bernie

2017 – Festiwal Domstufen w Erfurcie

2014 – Opera Krakowska

2013 – Opera Krakowska

FenenaNabucco2020 – Teatro Municipal, Chilijska Opera Narodowa w Santiago (odwołane, COVID-19)

2019 – Bayerische Staatsoper w Monachium

2017 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2016 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2015 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2014 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2009 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2008 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2003 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

Pani Meg PageFalstaff(potrzebna informacja) – Opera Wrocławska
MaddalenaRigoletto(potrzebna informacja) – Opera Wrocławska
Flora BervoixTraviata(potrzebna informacja) – Opera Wrocławska
AdalgisaNormaVincenzo Bellini2017 – Teatr Wielki – Opera Narodowa (wersja koncertowa)
SaraRoberto DevereuxGaetano Donizetti2023 – Sydney Opera House
Maffio OrsiniLukrezia Borgia2010 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2009 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

NiewidomaGiocondaAmilcare Ponchielli2024 – Festiwal Wielkanocny w Salzburgu
Laura2023 – Sydney Opera House

2022 – Teatro Filarmonico w Weronie

2003 – Opera Wrocławska, scena na wodach Odry

Niania KseniBorys GodunowModest Musorgski2022 – La Scala w Mediolanie
ChiwrjaJarmark Soroczyński2019 – Komische Oper Berlin
WróżkaOgnisty AniołSiergiej Prokofjew2022 – Teatro Real w Madrycie

2020 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2018 – Festiwal w Aix en Provence

2018 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2017 – Scottish Opera w Glasgow

2017 – Opernhaus Zürich w Zurychu

Właścicielka hotelu2022 – Teatro Real w Madrycie
MartaJolantaPiotr Czajkowski2016 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2013 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

ŚmierćLe Rossignol (Соловей)Igor Strawinski2013 – Teatr Wielki – Opera Narodowa
BrangienTristan i IzoldaRichard Wagner2023 – Teatro de la Maestranza w Sewilli
WaltrauteZmierzch Bogów2019 – Opera de Oviedo
SchwertleiteWalkiria2006 – Opera Wrocławska
FrykaZłoto Renu2006 – Opera Wrocławska
KompozytorAriadna na NaksosRichard Strauss2016 – Opera Krakowska

2015 – Opera Krakowska

2013 – Opera Krakowska

2012 – Opera Krakowska

Pierwsza pokojówkaElektra2014 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2010 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

OrfeuszOrfeusz i EurydykaCh.W. Gluck2015 – Opera Krakowska

2014 – Opera Krakowska

2013 – Opera Krakowska

DorabellaCosì fan tutteW.A. Mozart2006 – Opera Wrocławska
CherubinWesele Figara(potrzebna informacja) – Opera Wrocławska
Druga damaCzarodziejski Flet(potrzebna informacja) – Opera Wrocławska
CarmenCarmenGeorges Bizet2019 – Aalto-Musiktheater w Essen

2018 – Aalto-Musiktheater w Essen

2017 – Opera Podlaska w Białymstoku

2016 – Opera Podlaska w Białymstoku

2015 – Opera Podlaska w Białymstoku

Mercedes1997 – Opera Wrocławska
AnnaTrojanieHector Berlioz2017 – Semperoper w Dreźnie
SiebelFaustCharles Gounod(potrzebna informacja) – Opera Wrocławska
LukrecjaGwałt na LukrecjiBenjamin Britten2023 – Teatr Capitol w Tuluzie
LisaPasażerkaMieczysław Wajnberg2016 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2012 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2010 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

Hannah2016 – Florida Grand Opera w Miami

2015 – Lyric Opera w Chicago

2014 – Lincoln Center Festival w Nowym Jorku

2014 – Houston Grand Opera

2010 – Festiwal w Bregencji, scena na wodach Jeziora Bodeńskiego

(światowa prapremiera)

HagarMoby DickEugeniusz Knapik2014 – Teatr Wielki – Opera Narodowa
JadwigaStraszny dwórStanisław Moniuszko2014 – Opera Podlaska w Białymstoku

2013 – Opera Podlaska w Białymstoku

2008 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

2007 – Teatr Wielki – Opera Narodowa

1996 – Opera Wrocławska (pierwszy występ na scenie)

AzaManru (wersja koncertowa)Ignacy J. Paderewski2001 – Opera Wrocławska (dawniej Opera Dolnośląska)
EurydykaAntygonaZbigniew Rudziński2003 – Opera Wrocławska (dawniej Opera Dolnośląska)
HudelSkrzypek na dachuJerry Bock2002 – Opera Wrocławska (dawniej Opera Dolnośląska)
DoralbaImpresario w opałach(inne języki)Domenico Cimarosa1996 – Opera Wrocławska

Nagrania

Utwory Krzysztofa Pendereckiego

Płyty CD

W wytwórni Naxos można znaleźć ważne nagrania, które odzwierciedlają dorobek Krzysztofa Pendereckiego. Wśród nich wyróżniają się:

  • Te Deum (2005),
  • VIII Symfonia Lieder der Vergänglichkeit (2006),
  • Jutrznia (2008).

Nagrania DVD

Oprócz płyt CD, Penderecki ma także wydania na DVD. Wśród najbardziej znaczących znajduje się:

  • Polskie Requiem – zapis z koncertu w hali Stoczni Szczecińskiej, który upamiętnia wydarzenia z grudnia 1970 r.,
  • Siedem bram Jerozolimy w reżyserii Jarosława Minkowicza i Tomasza Bagińskiego – wyróżnione Nagrodą Główną: „Czeski Kryształ” (w sekcji „Muzyka na ekranie”) na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnych Produkcji Muzycznych – Złota Praga w 2009.

Inne nagrania

Wytwórnia DUX

W bogatym dorobku nagraniowym Agnieszki Rehlis znajdują się także albumy wydane przez wytwórnię DUX. Warto wspomnieć o kilku z nich:

  • Manru I. J. Paderewskiego, który zdobył nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” (2004),
  • Msze cz. 1 Stanisława Moniuszki, nagrodzone w kategorii „Album Roku Muzyka Chóralna i Oratoryjna” (2009),
  • Msze cz. 2 S. Moniuszki, wyróżnione przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem Arturo Toscanini” (w kategorii „Najlepsza inicjatywa fonograficzna”),
  • Missa Ex D Józefa Zeidlera (2016).

Warner Classics

Wśród nagrań znajdujących się w wytwórni Warner Classics, szczególne miejsce zajmuje:

Stabat Mater K. Szymanowskiego, które zostało nagrane wraz z Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Jacka Kaspszyka w 2016 roku.

Nagrody

Agnieszka Rehlis, wspaniała i utalentowana artystka, została laureatką wielu prestiżowych nagród. W 1991 roku zdobyła I nagrodę w Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu, co stanowiło ważny moment w jej karierze. Trzy lata później, w 1994 roku, była również laureatką III nagrody w kategorii oratoryjnej na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju.

Działalność pedagogiczna

Agnieszka Rehlis jest niezwykle aktywną osobą w zakresie edukacji muzycznej, prowadząc różnorodne kursy mistrzowskie, które są skierowane do uczniów, studentów oraz absolwentów akademii muzycznych. W ramach tych działań organizowane są Mistrzowskie Kursy Wokalne im. Jana Kiepury w Sosnowcu, gdzie młodzi artyści mają szansę na rozwój swoich umiejętności pod okiem wybitnych specjalistów w dziedzinie wokalistyki.

Przypisy

  1. La Gioconda in Concert [online], www.sydneyoperahouse.com, 09.08.2023 r. [dostęp 03.12.2023 r.]
  2. PaulP. Selar, Opera review: La Gioconda in Concert, Sydney Opera House [online], www.artshub.com.au, 11.08.2023 r. [dostęp 01.04.2024 r.]
  3. MarkusM. Wilks, Verdis „Il trovatore“ beim Musikfest: Wie schön klingt doch die Rache… [online], www.kreiszeitung.de, 27.08.2023 r. [dostęp 01.04.2024 r.]
  4. BeataB. Fischer, Polscy artyści na świecie: Agnieszka Rehlis debiutuje w mediolańskiej La Scali [online], Orfeo, 05.12.2022 r. [dostęp 28.02.2023 r.]
  5. PierluigiP. Guadagni, FONDAZIONE ARENA DI VERONA, LA GIOCONDA - TEATRO FILARMONICO DI VERONA, 23.10.2022 r. [online], mtglirica.com, 25.10.2022 r. [dostęp 28.02.2023 r.]
  6. StephenS. Pritchard, Royal Opera Aida: a howl of protest against nationalism [online], bachtrack.com, 2022 r. [dostęp 19.02.2023 r.]
  7. ColinC. Clarke, Lots to celebrate musically, but Carsen’s Aida production at Covent Garden will split critical opinion – Seen and Heard International [online], seenandheard-international.com [dostęp 19.02.2023 r.]
  8. NadiaN. Attavanti, ROZMOWA Z AGNIESZKĄ REHLIS [online], ROZMOWA Z AGNIESZKĄ REHLIS, 01.05.2018 r. [dostęp 09.01.2021 r.]
  9. JacekJ. Hawryluk, Aida, czyli Amneris [online], PolskieRadio.pl, 13.05.2020 r. [dostęp 02.01.2021 r.]
  10. FrankF. Blum, Premiere von Don Carlo fällt aus: Corona: Essener Theater są dicht, Behördengänge sollen verschoben werden [online], Lokalkompass, 13.03.2020 r. [dostęp 04.01.2021 r.]
  11. GuillermoG. Mendo, Esplendorosas 'primedonne', Il Trovatore [online], ELMUNDO, 23.03.2019 r. [dostęp 03.01.2021 r.]
  12. Juan JoséJ.J. Freijo, Excelencia vocal por partida doble en Il trovatore de la Maestranza, „Bachtrack, The classical music website.”, bachtrack.com, 26.03.2019 r. [dostęp 03.01.2021 r.]
  13. BayerischeB. Staatsoper, NABUCCO [online], Bayerische Staatsoper, 12.02.2019 r. [dostęp 09.01.2021 r.]
  14. BayerischeB. Staatsoper, NABUCCO [online], Bayerische Staatsoper, 15.02.2019 r. [dostęp 31.12.2020 r.]
  15. ThibaultT. Vicq, Le Trouvère à l’Opernhaus Zürich : croire et représenter (Chronique) [online], opera-online.com, 28.10.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  16. KasparK. Sannemann, Zürich: IL TROVATORE [online], oper-aktuell.info, 24.10.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  17. BrunoB. Rauch, Der Hölle Rache(n)... [online], rauchszeichen, 27.10.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  18. JanJ. Krobot, ZÜRICH/Opernhaus: IL TROVATORE – Weltklasse Zürich [online], Online Merker, 13.11.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  19. MarcoM. Ziegler, IL TROVATORE in Zürich: ein wunderbarer Abend! – Opera Gazet, 02.12.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  20. FranciscoF. Salazar, Opernhaus Zürich Announces Cast Change for 2021-22 Season's 'Il Trovatore' [online], Opera Wire, 10.06.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  21. LauraL. Servidei, Il trovatore as gothic, medieval fairy tale in Zurich [online], bachtrack.com, 31.10.2021 r. [dostęp 18.12.2021 r.]
  22. WolfgangW. Hirsch, Verhindertes Fest der Stimmen: „Troubadour“- Premiere auf den Domstufen ist im Regen untergegangen [online], thueringer-allgemeine.de, 12.08.2017 r. [dostęp 17.03.2021 r.]
  23. WiebkeW. Roloff, WÜSTE HERZ, Tobias Kratzer zeigt Radames in seiner Tallinner „Aida“ als riegstraumatisierten. Das vokale Kraftzentrum ist Amneris, „Im Focus”, 26.01.2016 r. [dostęp 02.01.2021 r.]

Oceń: Agnieszka Rehlis

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:22