Agnieszka Nienartowicz


Agnieszka Nienartowicz, urodzona 12 stycznia 1991 roku w Jeleniej Górze, jest znaczącą postacią w polskiej sztuce współczesnej, utalentowaną malarką. Jej twórczość oscyluje wokół tematów religijnych, badając głęboki wpływ, jaki religia wywiera na jednostkę.

W charakterystyczny sposób artystka przedstawia portrety kobiet z wytatuowanymi ciałami, co staje się znakiem rozpoznawczym jej dzieł. Inspiracje do motywów tatuaży Nienartowicz czerpie z bogatej ikonografii chrześcijańskiej, co nadaje jej pracom głębszy kontekst duchowy oraz społeczny.

Formalne aspekty jej malarstwa nawiązują do dzieł Starych Mistrzów, co świadczy o jej rozległej wiedzy na temat tradycji malarskich oraz umiejętności ich reinterpretacji. Dzięki temu, tworzone przez nią obrazy są nie tylko nowoczesne, ale także przeniknięte odwołaniami do historii sztuki. Obecnie artystka mieszka i pracuje w Krakowie, gdzie kontynuuje swoje artystyczne poszukiwania.

Życiorys

Agnieszka Nienartowicz, utalentowana artystka, jest absolwentką Liceum Plastycznego w Jeleniej Górze, które ukończyła w 2011 roku. Następnie w latach 2011–2013 kontynuowała swoje studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W 2016 roku uzyskała dyplom na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, kończąc naukę w pracowni Macieja Świeszewskiego.

„(…) Jean Baudrillard, jeden z najbardziej znanych filozofów ponowoczesności, pisał, że zarówno zjawisko pop-artu, jak i hiperrealizmu stanowi nadmiar sztuki, a co za tym idzie – także nadmiar rzeczywistości, niemożliwej do pojęcia zmysłami. Jego zdaniem hiperrealizm to rodzaj symulacji, która wyolbrzymia rzeczywistość i wyostrza detale niedostrzegalne dla oka. Twórczość Nienartowicz można wpisać właśnie w tę definicję, ale tylko w pewnym stopniu. Jej portrety ukazują kobiece twarze w sposób, w jaki nigdy nie zobaczylibyśmy ich w rzeczywistości ani na fotografii. Na skórze portretowanych widoczne są najdrobniejsze niedoskonałości i indywidualne cechy poszczególnych kobiet. Tym jednak, co je wyróżnia i (paradoksalnie) sprawia, że bliżej im do realności, są fragmenty obrazów znanych z albumów największych arcydzieł sztuki. „Sąd Ostateczny” (stworzony między 1467 a 1471 rokiem) Hansa Memlinga, „Ogród rozkoszy ziemskich” (ok. 1500) Hieronima Boscha, „Głowa Meduzy” (1598) Caravaggia czy „Sąd Ostateczny” (1534 – 1541) z Kaplicy Sykstyńskiej autorstwa Michała Anioła. To tylko niektóre z dzieł, po które sięga Nienartowicz. Najbardziej zmysłowe i prawdopodobnie najbardziej obrazoburcze repliki artystka umieszcza na plecach namalowanych przez siebie kobiet. To portrety przewrotne, w których przedmiotem zainteresowania nie jest twarz, ale pięknie upięte włosy, delikatny zarys profilu, smukła szyja i odsłonięte plecy. To właśnie na nich artystka umieszcza wypracowane reprodukcje – tatuaże z jednej strony niezwykle precyzyjnie oddające znane dzieła, a z drugiej zniekształcające je na potrzeby reprezentacji. Historia tatuażu i jego społecznej percepcji w kulturze europejskiej związana jest z wieloma stereotypami. Margot Miffin w książce „Bodies of subversion” pisze, że w XIX wieku kobiety postrzegały tatuowanie swoich ciał jako akt emancypacji – uwolnienia się z jarzma gorsetu. Obecnie tatuaże weszły do mainstreamu i nierzadko stanowią część eleganckich sukien haute couture. Na obrazach Nienartowicz mają one w sobie jednak coś niepokojącego, może nawet grzesznego. Być może jest to związane z połączeniem zmysłowości kobiecego ciała z religijną treścią reprodukowanych dzieł. A może to współczesne memento mori ubrane w płaszczyk wypracowanego realizmu. To obrazy metafory, które symulują rzeczywistość i czynią ją czymś więcej niż samą rzeczywistością.”

– Magdalena Zięba-Grodzka, Dziewczyna z tatuażem w LABEL Magazine nr 44 wrzesień-październik 2020, ISSN 2084-9575

Wystawy

wystawy indywidualne

Artystka Agnieszka Nienartowicz ma na swoim koncie wiele znaczących wystaw indywidualnych. W 2023 roku zaprezentowała swoje dzieła podczas wystawy pt. Sweet Burden w Nicodim Gallery w Los Angeles. Rok wcześniej, w 2022 roku, odbyła się wystawa zatytułowana Longing For Another World w Pilipczuk Gallery w Kopenhadze. W 2021 roku artystka zorganizowała ekspozycję Najtrudniej poczuć wolność w Galerii Sztuki BWA w Jeleniej Górze. W 2020 roku jej prace były częścią wydarzenia pod nazwą Rozkosz i terror, które miało miejsce w Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Dodatkowo, w 2015 roku artystka miała wystawę Malarstwo w Galerii Sztuki Współczesnej BCK w Brzegu oraz na innej wystawie w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie.

wystawy zbiorowe

Agnieszka Nienartowicz brała również udział w wielu wystawach zbiorowych, które miały miejsce na całym świecie. W nadchodzącym roku 2024 artystka weźmie udział w Felix Art Fair oraz Disembodied, które odbędą się w Nicodim Gallery w Los Angeles. W 2023 roku jej prace były eksponowane w Pejzaż malarstwa polskiego w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie oraz na The Armory Show w Nowym Jorku. Jest członkinią zespołu Maternity Leave: None of Women Born, współpracującego z Green Family Art Foundation, które odbyło się w Dallas. Na koncie artystki znajdują się również wydarzenia takie jak Secret Longings w Corey Helford Gallery w Los Angeles oraz Dream State w Stolen Space Gallery w Londynie. W Kopenhadze brała udział w Winter Salon w 2022 roku, a także wystawiała swoje prace na Tattoo. Symbol, piętno, piękno w Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu w 2022 roku.

Prace w zbiorach

Obrazy autorstwa Agnieszki Nienartowicz są uważane za wartościowe dzieła sztuki, które znajdują się w różnych zbiorach. Wśród nich można wymienić Muzeum Gdańska, The Bennett Collection, kolekcję grupy Hilton oraz liczne prywatne kolekcje rozsiane po całym świecie.

Przypisy

  1. Jenny, Unlocking Religious Symbolism: An Exclusive Interview with Polish Artist Agnieszka Nienartowicz [online], The Nomad Salon, 01.09.2023 r. [dostęp 11.03.2024 r.]
  2. Agnieszka Nienartowicz: Sweet Burden - Exhibitions - Nicodim Gallery [online], www.nicodimgallery.com [dostęp 11.03.2024 r.]
  3. Juxtapoz Magazine - Agnieszka Nienartowicz' Sweet Burden [online], www.juxtapoz.com [dostęp 11.03.2024 r.]
  4. Longing for Another World – Pilipczuk Gallery [online] [dostęp 11.03.2024 r.]
  5. Najtrudniej poczuć wolność. Agnieszka Nienartowicz. [online], BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH w Jeleniej Górze, 27.11.2021 r. [dostęp 11.03.2024 r.]
  6. Agnieszka Nienartowicz | Rozkosz i Terror [online], Galeria EL [dostęp 11.03.2024 r.]
  7. Isabelle Albuquerque et al. - Fairs - Nicodim Gallery [online], www.nicodimgallery.com [dostęp 11.03.2024 r.]
  8. DISEMBODIED - Exhibitions - Nicodim Gallery [online], www.nicodimgallery.com [dostęp 11.03.2024 r.]
  9. Jeanine Brito et al. - Fairs - Nicodim Gallery [online], www.nicodimgallery.com [dostęp 11.03.2024 r.]
  10. MATERNITY LEAVE: NONE OF WOMEN BORN - Exhibitions - Nicodim Gallery [online], www.nicodimgallery.com [dostęp 11.03.2024 r.]
  11. Danijela KrhaD.K. Purssey, Beautiful Bizarre Magazine exhibition Secret Longings at Corey Helford Gallery [online], 01.03.2023 r. [dostęp 11.03.2024 r.]
  12. 4th motion GmbH, Spätsommer [online], Galerie Benjamin Eck München [dostęp 11.03.2024 r.]
  13. TheaT. Hudson, Artists for Amnesty [online], John Natsoulas Gallery, 27.03.2022 r. [dostęp 11.03.2024 r.]
  14. "The New Romantics" | 10 - 31.03.2022 - Overview [online], Arcadia Contemporary [dostęp 11.03.2024 r.]

Oceń: Agnieszka Nienartowicz

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:19